Welke maatregelen moeten er genomen worden als een hulpverlener een intieme, sexuele relatie met een client heeft?

Een collega van mij heeft een intieme, sexuele relatie met een client. Dit is met instemming van de client. Ik vind dit echter niet verantwoord. Ik twijfel aan haar deskundigheid. Wat zijn de (wettelijke) maatregelen die er in deze situatie moeten worden genomen door de leidinggevende? Is het terecht en acceptabel als deze collega de keus zou worden gesteld tussen; vrijwillig ontslag zonder verdere maatregelen, of gedwongen ontslag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.4K

Antwoorden (2)

Wat erg en wat onprofessioneel!!

Direct melden bij je meerdere, bij een chef. Dit moet NU stoppen!
En deze hulpverlener moet in ieder geval voorlopig uit uit de branche worden gezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter dan wie dan ook weet u dat cliënten in een 'afhankelijke' positie zijn tov hun behandelaar. Daarnaast zijn cliënten, helaas, vaak manupilatief tov van hun behandelaar.

Daarom is (sexueel) kontakt, bij wet, tussen behandelaar en client, verboden.

De instelling waar u werkt heeft een gedragscode. In deze (wettelijke) code is opgenomen dat kontacten als door u beschreven niet zijn toegestaan.

Probleem is dat indien u dit bij uw leidinggevende meldt er een 'welles-nietis' situatie ontstaat, met evt verstoorde arbeidsomstandigheden tot gevolg.

Informeer of intieme relatie ook bij andere collega's bekend is. Zoja, meldt situatie, evt anoniem bij directie/geschillencommissie.

Over het algemeen krijgt, afhankelijk van functie, hulpverlener een berisping, overplaatsing of ontslag. Client wordt overgeplaatst of aan andere behandelaars toevertrouwd.

Goed dat u dit signaleerd en hier tegen wil optreden. In meeste instellingen/organisaties wordt dit gedrag verzwegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij de vertrouwenspersoon van de stichting/organisatie kan je ook een anonieme melding maken